Kauralla maailmalle

Kello lähentelee puoli kuutta. Nousemme hissillä seitsemänteen kerrokseen ja astumme pieneen toimistoon. Ensisilmäyksellä ei uskoisi, että yritys, jonka tiloihin pääsemme, tahkosi noin 60 miljoonan liikevaihdon 2017. Aleksanterinkadun toimistolla työskenteleekin vain noin 15 henkilöä Kaslinkin myynnistä ja markkinoinnista. Itse tehdas ja suurin osa työntekijöistä (170) ovat yrityksen kotipaikkakunnalla Kouvolassa.

Eteisaulassa ihmettelemme tuotebrändejä. Kaikki meistä tunnistavat Kaslink Aito-kauratuotteet, mutta nimet Maire, Kaslink NC (Nordic Cuisine) ja Kaslink Koria eivät sano suurimmalle osalle meistä juuri mitään. Arvuuttelemme ääneen, olisikohan tässä mahdollisesti kyse Food Service -puolen tuotteista? Tai paikallisesta meijerituotannosta?

Neuvotteluhuoneen ovi avautuu ja meille esittäytyy kolmesta Kukkosen omistajaveljeksestä Juha-Petteri Kukkonen, Kaslinkin brändi- ja viestintäjohtaja.

Kaslink, kouvolalainen perheyhtiö, on yksi suurimmista kotimaisista jokapäiväisten ruoanlaittotuotteiden, juomien ja välipalojen valmistajista. Vuonna 2001 kaikki lähti liikkeelle korkealaatuisista kastikkeista ja toiminta laajeni asiakkaiden kysynnän myötä maitotaloustuotteiden tuotantoon.

Kukkonen kertoo meille oman elämänsä Pelle Pelottomasta, yhtiön perustajasta, isästään, joka kehitteli aina vähän kaikenlaista. Venäjälle vietävästä kaseiinista mehiläispesiin olohuoneessa. Mietin, että veljeksillä ei ainakaan ollut tylsä lapsuus.

Kymmenen vuotta sitten Kaslink oli ensimmäinen yhtiö, joka alkoi valmistaa maitotuotteita ja kastikkeita sopimusvalmistajapohjalta mm. S-Ryhmälle, Keskolle ja Lidlille.

Palatakseni alussa askarruttaneisiin kysymyksiin. Mitä olivat nämä mainitut Maire, Kaslink NC ja Kaslink Koria? Kuten arvelimme kaksi ensimmäistä ovat Food Service -tuotteita, joista Mairea myydään myös Kouvolan alueella vähittäiskaupoissa. Kaslink NC on edelleen toiminnassa oleva kastikebrändi Food Service -alan tarpeisiin. NC kastikkeita viedään Suomesta mm. Ranskan ravintoloihin. Koria on uusi aluevaltaus vähittäiskauppoihin ja sen alta löytyvät laktoosittomat proteiinipirtelöt.

Kaslink kasvatti liikevaihtoa usean vuoden ajan ja kasvoi sen myötä Suomen suurimmaksi yksityiseksi meijeriksi. Viime vuosina maidon ja maitotuotteiden kulutus sekä niiden kannattavuus ovat laskeneet. Siksi yhtiössä oli mietittävä uusia mahdollisuuksia. Mitä tulee maidon jälkeen?

Kaura ja miljoonainvestoinnit

Saamme maistaa viimeisintä innovaatiota, kauravälipalaa. ”Hyvälle maistuu”, ”Tää hilla on tosi hyvää”, kuuluu monen suusta.

Kaslink on panostanut viimeisen parin vuoden aikana kaurapohjaisiin tuotteisiin. Yhtiö teki uuteen tuotantolinjaan yli viiden miljoonan investoinnin aloittaessaan kotimaisten kaurapohjaisten tuotteiden tuotannon 2017. Riskinotto kannatti. Maitotuotteita ei olla unohdettu, mutta kaura vetää maailmalla. Kaikki panokset laitetaan nyt kansainvälistymiseen ja kauraan. Kaslink Aito-tuotteita myydään tällä hetkellä Suomessa, Islannissa, Ruotsissa sekä K-ryhmän verkkokaupassa Kiinassa. Yhtiö tulee vastaamaan kansainväliseen kysyntään ja laajenemaan uusille markkinoille.

Kasvipohjaiset tuotteet eivät ole enää pelkkä vegaanien juttu, vaan niitä kokeilevat kaikki. Kaslinkin Aito-tuotteiden vahvuutena ovat tuotannon kotimaisuus, läpinäkyvyys, eettisyys ja ekologisuus, joita tämän päivän kuluttajat arvostat joka päivä enemmän. Jopa 75 prosenttia suomalaisista on jo kokeillut kasvipohjaisia tuotteita. Palaute asiakkailta on ollut hyvää ja tuotteet ovat tulleet tunnetuiksi Suomessa sekä pikkuhiljaa myös maailmalla. Saadaanko tästä Suomelle uusi menestystarina?

Markkinointi osana menestystä

Moni tietää, että menestys ei tule ilmaiseksi. Tarvitaan investointeja, markkinointia ja myyntiä, usein myös luottoa tuntemattomaan ja omaan bisnesvainuun. Tätä kaikkea Kukkosen veljekset ovat tehneet esimerkillisesti.

Poikkeuksellisesti investoinneista huolimatta yritys ei ole koskaan tehnyt negatiivista tulosta. Kaikki raha, mitä viivan paremmalle puolelle jää, menee tuotekehitykseen, markkinointiin ja myynninedistämiseen. Kukkosen veljekset näyttävät hyvää esimerkkiä siinä, mitä saadaan aikaiseksi kun uskalletaan investoida myös markkinointiin. Juuri kuten kasvuyhtiössä kuuluukin.

Kukkonen toteaa, ettei hyväkään tuote myy itse itseään. Kommunikoinnin ja viestinnän puute ovat perisuomalainen synti yritysmaailmassa. Ajatellaan oman tuotteen olevan niin hyvä, että siitä ei tarvitse erikseen kertoa. Onneksi muutoksen merkkejä on ilmassa.

Kasvua ja kansainvälistymistä

Syksyllä 2018 lanseerattu Kaslink Aito kaurajuoma Barista nousi yhdeksi myydyimmistä tuotteista kolmessa viikossa. Jos katsotaan myyntilukuja yleisesti, niin kasvu on hurjaa. Kolmessa kuukaudessa myydään tuplamäärä tuotteita verrattuna aiempaan kolmeen kuukauteen.

Illan lopuksi Kukkonen muistuttaa että kaikki yritystoiminta lähtee aina innostuksesta ja rohkeudesta, autotallista, kellarista tai olohuoneesta. Yrityksen ja erehdyksen kautta. Virheiden tekeminen saa jatkua, kunhan niistä otetaan opiksi.

Vierailusta jäi päällimmäisenä itselleni, ja varmasti monelle muullekin, mieleen erityisesti Kukkosen asenne. Uskalla epäonnistua, ota opiksi ja yritä uudestaan. Ei ole olemassa epämukavuusaluetta, vaan lähikehittymisen alue. Sinne pyrkimisestä tulee se kutkuttava tunne vatsanpohjaan. Kun olet ylittänyt itsesi ja tehnyt jotain siellä lähikehittymisen alueella, kiität itseäsi, ehkä huokaiset ja olet jälleen kokemusta rikkaampi!


Kirjoittaja Marjaana Seppälä innostuu puhuttaessa markkinoinnista ja asiakaskokemuksesta. Hänen mielenkiintonsa on kyltymätön asioita ja ilmiöitä kohtaan, mistä hän ammentaa inspiraatiota ja näkökulmia elämään sekä työhönsä. Vapaa-ajalla saatat löytää Marjaanan kuntosalilta tai joltain Helsingin rokkiklubilta, usein kamera kädessä.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *