Ansioluettelon yksinkertaistamisen taito

Voisi kuvitella, että viestinnän ja markkinoinnin ammattilaisilta löytyy jo pöytälaatikostakin kaikkein parhaimmat ja viilatuimmat ansioluettelot. Tiistai-klubin perinteisessä CV-klinikassa tuli kuitenkin huomattua, että jopa markkinoinnin ammattilaisen on vaikea myydä omaa osaamistaan.

Millainen on hyvä CV?

CV:n rooli työnhaussa on kiistaton. Se on tiivistetty infopaketti, jonka tarkoitus on antaa mahdollisimman laaja kuva hakijan ominaisuuksista. Rekrytoijat saavat päivittäin kymmeniä tai jopa satoja hakemuksia, joten on selvää, että suurin osa ansioluetteloista käydään vain silmäillen läpi. Mitä selkeämmin asiat on esitetty, sitä helpommin rekrytoija näkee hakijan valmiudet siirtyä prosessissa eteenpäin.

Kun teet ansioluetteloa, mieti täyttääkö se seuraavat kriteerit:
Asiallinen, selkeä ja johdonmukainen sekä rakenteeltaan että ulkoasultaan

  • 1-2 sivua (unohda turha jaarittelu)
  • Sisältää tunnistettavan ja tuoreen valokuvan
  • Alussa lyhyt yhteenveto, josta saa käsityksen mitä olet tehnyt ja mihin haluat suuntautua
  • Työkokemus listattu selkeästi viimeisin ylimpänä (aika, tehtävä ja yritys) sekä lyhyt tehtävänkuvaus
  • Vahvuudet ja ydinosaaminen listattu selkeästi

Kohdenna

Työpaikkailmoituksessa on yleensä määritelty ne kompetenssit, joita tehtävässä haetaan. Yksi ja sama CV voi olla turhan geneerinen, joten on hyvä räätälöidä oma CV vastaamaan ilmoituksessa etsittyjä taitoja. Kannattaakin pitää muistilistaa omista kyvyistä, saavutuksista ja projekteista, joista voi valita kuhunkin tilanteeseen parhaiten sopivat. Jos esimerkiksi markkinointipäällikkönä haet viestinnän paikkoja, kannattaa painottaa enemmän viestintätaitoja ja -projekteja ja päinvastoin.

Älä pidä mitään itsestään selvyytenä

Moni väheksyy omaa osaamistaan tai ei osaa riittävän hyvin arvottaa pieniä asioita. On aina lukijasta kiinni miten asiat ymmärtää, joten kirjoita niin, että jää mahdollisimman vähän tulkinnan varaa.

Titteli tai yritys ei aina kerro, mitä toimenkuva on oikeasti pitänyt sisällään, joten kannattaa listata konkreettisia esimerkkejä. Etenkin numeeriset esimerkit ovat hyviä, joten voit kertoa, että X projektin lopputulos oli X €:n säästöt tai uusi konsepti toi X % enemmän liidejä.

Myös vapaaehtoistyön tai harrastuksen kautta tullut osaaminen voi olla arvokasta ja saada erottumaan joukosta. Esimerkiksi urheilujoukkueen ohjaajan taidoista voi olla hyötyä tiimin johtamisessa, vaikka varsinaista esimieskokemusta ei vielä olisikaan. Vapaaehtoistyö voi puolestaan kuvastaa hakijan arvomaailmaa.

CV:ssä ei myöskään pitäisi olla ajallisia aukkoja. Jos olet ollut pitkiä aikoja työttömänä tai lasten kanssa kotona, sekin on hyvä selventää. Jos taas olet viettänyt välivuosia kierrellen maailmaa, rohkeus ja kiinnostus muita kulttuureja kohtaan kertovat omaa kieltään hakijasta.

Yhtä oikeaa tapaa ei ole

Jokainen CV ja ura on aina omanlaisensa, eikä ansioluettelokaan saa olla kopio toisen tekemästä. CV ja hakemus kuuluvat aina yhteen. Kerro siis CV:ssä perusasiat selkeästi ja painota motivaatiokirjeessä, mitä sinulla olisi annettavaa juuri kyseiseen työpaikkaan, mutta älä kikkaile liikaa tai toista samoja asioita kahdesti.

KISS-periaate toimii myös ansioluetteloa tehdessä. Keep It Simple, Stupid!

Ansioluettelo kannattaa pitää tiiviinä, jotta jo yhdellä silmäyksellä saa käsityksen urapolusta. Jokaista työpaikkaa ei myöskään tarvitse listata, vaan kannattaa luetella uran ensimmäiset työpaikat esimerkiksi muu työkokemus -otsakkeen alle.

CV-klinikkaa vietettiin Stora Enson tiloissa.


Kirjoittaja Tiina Nykänen on Tiistai-klubin hallituksen sihteeri. Hän työskentelee metsäteollisuudessa markkinoinnin parissa ja inspiroituu luonnosta, arjen arkkitehtuurista sekä matkustelusta. Oman ansioluettelonsa Tiina on tiivistänyt yhdelle sivulle.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *