Ongelmanratkaisua ja sisäistä rauhaa out-of-the-screen

Heinäkuun lähestyessä monella meistä on vuoden kiireisimmät hetket käsillä. Kauan odotettu kesäloma kurkkii nurkan takana ja samaan aikaan TO DO, NOT TO DO ja muut TASK -listat lojuvat pöydällä loputtomina post it -lappujen röykkiöinä. Lappuja löytyy lisää vielä läppärin ja muistikirjan jokaisesta nurkasta ja just in case, kaikki on kirjattu sähköiseen kalenteriin ja Google docseihin. Ja jottei mikään vaan unohtuisi, toistuu samat listat vielä repeat -nauhana ajatuksissa nanosekunnista toiseen. Muista tämä, muista tuo, älä unohda, deadline on huomenna.

Kellon lähestyessä viittä yrität sanoa niille vienosti ”huomiseen”. Oman yläkerran DJ jatkaa kuitenkin samaa soittolistaa juostessasi raitiovaunuun. Nauha ei hiljene edes, kun valot sammuvat. Jotta mikään tärkeä asia ei nyt tippuisi mielestä, siitä on syytä pitää koko ajan kiinni.

Tässä kaiken keskellä, paikasta A paikan B kautta paikkaan Y juostessasi yrität keksiä luovia ratkaisuja tavoitteiden saavuttamiseen, myynnin kasvattamiseen ja tehokkaampiin raportointityökaluihin. Ratkaisuja, jotka toisivat näihin TO DO -listasi haastavimpiin pulmiin helpotuksen, kiireen keskelle rauhan, ja olisivat liiketoiminnan kannalta merkittäviä. Supernaisiahan me kaikki olemme, mutta tässä onnistuakseen tarvittaneen tätäkin vahvempia kykyjä. Nimittäin horjumatonta tahdonvoimaa, päättäväisyyttä ja ennen kaikkea uskallusta rikkoa omia pinttyneitä rutiineja.

Usein tietotyö on edelleen sidottu 9-17 aikatauluun, päätteen kanssa seurusteluun, sähköposteihin vastaamiseen ja ylipitkissä palavereissa istumiseen. Tai näin ainakin kuvittelemme sen olevan. Samaan aikaan sama työ kuitenkin vaatii meiltä entistä enemmän luovaa ajattelua ja ratkaisumallien rakentamista, joiden myötä meidän on mahdollista saavuttaa asetetut tavoitteet nopeammin ja varmemmin. Näiden rutiinituntien aikana harvemmin kuitenkaan syntyy kaivattuja kuningasideoita, jotka tarjoaisivat bisneskriittisiin TO DO -listallasi oleviin haasteisiin ratkaisuja.

Jos siis mietit omaa ”normaalia” päivääsi, tavoitteitasi, sitä mihin käytät aikasi ja miten paljon taas viikon ja kuukauden aikana saat isoimpia, liiketoimintaa pitkällä tähtäimellä eteenpäin vieviä asioita edistettyä, palveleeko nykyinen ”pidän mielessä kaiken mahdollisen ja huiskin vain menemään” -strategia tätä lopputulosta? Puhumattakaan kiireen vaihtumisesta sisäisen rauhan tunteeseen, joka viestii sinulle myös siitä, että tehdyillä asioilla on aidosti merkitystä? Lienee sanomattakin selvää, että tämä yhtälö ei ole tällaisenaan toimiva, eikä vie haluttuun lopputulokseen.

Jotain olisi siis tehtävä, mutta mitä?

Moni tutkimus ja varmasti meistä jokainen itsekin on havainnut, että tuottavimmat ideat syntyvät pääsääntöisesti tilanteissa, jotka eivät ole millään tapaa sidottu työympäristöön, työtehtäviin tai työn tekemiseen liittyviin laitteisiin, kuten puhelimeen ja läppäriin. Nämä hetket tapahtuvat out-of-the-screen, kun mieli on mahdollisimman tyhjä muistilistojen muistamisista ja seuraavassa hetkessä elämisestä. Näitä hetkiä voivat olla suihku, kävely- tai juoksulenkki, lasten kanssa leikkiminen tai käsillä tekeminen puutarhan hoidosta aina leipomiseen ja savitöihin saakka. Mikä ikinä kenellekin on mielekästä puuhaa ns. vapaa-ajalla, syntyy näissä täysin perinteisestä työympäristöstä poikkeavissa tilanteissa usein ideoita, jotka voivat tuoda vastauksen siihen ongelmaan, johon olet yrittänyt löytää viisasten kiveä jo viikkoja koneen ääressä istuen ja Excel-taulukoita tuijotellen.

Voisiko siis johonkin visaiseen, pöydälläsi odottavaan pulmaan olla ratkaisu lähempänä kuin luuletkaan, vaikka vain kivenheiton päässä kotoa lenkkipolun varrella?

Vaikka kulttuurissamme asuu edelleen voimakkaana ajatus, että tietotyö tulisi tehdä toimistolla hiljaa läppäriä naputtaen, olemme onneksi entistä enemmän menossa kohti aikaa, jolloin itse lopputuloksella on tekotapaa suurempi merkitys. Nyt loman kolkuttaessa ovella onkin hyvä hetki katsoa itseä peiliin ja pohtia, uskaltaisiko sitä hieman hellittää omista pinttyneistä uskomuksista ja rutiineista työn tekemiseen liittyen, sulkea vuodesta toiseen jatkuneen saman soittolistan mielestä ja varata viimeistään uuden sesongin alkaessa työtä varten myös hieman out-of-the-screen -aikaa.


Kirjoittaja Elina Strengell työskentelee BW-Restaurants Oy:ssä markkinointi- ja viestintäpäällikkönä. Yrityksen ravintoloita Helsingissä ovat Farang, Gaijin, Boulevard Social ja Bronda sekä toukokuussa 2017 avattu leipomo-ravintola Levain. Tämän blogikirjoituksen runko syntyi juoksulenkillä, joka on yksi Elinan omista keinoista luovien ratkaisumallien löytämiseksi sekä työssä että vapaalla.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *