Johdatko kuunnellen, kannustaen ja kiittäen?

Tänä syksynä Helsingissä pidetyssä Nordic Business Forumissa puhunut yhdysvaltalainen kirjailija, yrittäjä ja markkinoija Seth Godin totesi puheenvuorossaan, että jokainen ihminen haluaa tulla nähdyksi. Tiivistetysti juuri tästä on kyse myös johtamisessa.

Johtajan tehtävänä on asettaa tavoitteet ja näyttää suunta, varmistaa, että ihmiset tietävät, minne ollaan menossa ja mitä heiltä odotetaan. Sinne pääsemiseen tarvitaan kuitenkin kykyä nähdä ihmiset, luoda heille tunne, että heitä arvostetaan, heidän erityislaatuisuutensa huomataan ja kykynsä nähdään. Tässä muutama vinkki, joiden avulla pääset alkuun.

1. Kerro

Kerro yhä uudelleen ja uudelleen tavoitteet ja varmista suunta. Siinä vaiheessa, kun jokin aihe alkaa mielestäsi olla loppuu kaluttu, suurin osa ihmisistä alkaa vasta hahmottaa, mistä on kyse. Tiedät jättäneesi viestimisen kesken, kun olet tilanteessa, jossa tuskailet muutosvastarintaa, ihmisten sitoutumisen puutetta tai toteat, ettei suunta ole oikea.

Oleellista kaikessa johtamisessa – erityisesti muutostilanteessa – on ymmärryttäminen: Tavoitteiden selkeä avaaminen, muutoksen syiden ja seurausten viestiminen ja konkreettisista toimenpiteistä kertominen eri näkökulmista.

2. Kysy

Paras tapa selvittää, ovatko ihmiset ymmärtäneet muutoksen syyt, seuraukset ja tavoitteet on kysyä suoraan. Älä oleta mitään äläkä kysy, onko asia ymmärretty, vaan MITEN se on ymmärretty. On hämmästyttävää, miten eri tavalla yksilöt voivat tulkita saman asian.

3. Kuuntele

Kun kysyt, varaudu myös kuuntelemaan, kuulemaan ja analysoimaan kuulemasi. Tämä vaihe on oleellinen, kun haluat ymmärtää, miksi asiat menevät tai eivät mene oikeaan suuntaan ja mitä on tehtävä toisin, että tavoitteet saavutetaan. Kuunteleminen on myös peiliin katsomisen paikka, joka mittaa omaa onnistumista johtajana.

Kun ihmiset kokevat tulevansa kuulluksi, sitoutuminen, tyytyväisyys, muutosmyönteisyys ja ratkaisuehdotukset nousevat pintaan. Kuuntelun ja tarkentavien kysymysten jälkeen on aika perustella, mitä ja miksi ollaan tekemässä. Yhä uudelleen ja uudelleen.

4. Kunnioita

Ihmisiä johtaessasi on erityisen tärkeää miettiä, millaisen tunnelman kohtaamisiin luot. Suhtaudutko ihmisiin kiinnostuksella vai välttämättömänä pahana? Katsotko silmiin? Kätteletkö? Annatko aikaasi? Keskitytkö toisen puheeseen? Kuunteletko loppuun vai keskeytätkö? Tuletko ajoissa paikalle? Lähdetkö kesken varatun ajan tai jopa toisen lauseen? Näillä kaikilla teoilla on valtava merkitys sille, kokeeko ihminen sinun kunnioittavan häntä.

Johtaminen – erityisesti muutostilanteessa – on huomattavasti helpompaa, jos esimies-alaissuhteissa vallitsee kunnioittavan luottamuksen ilmapiiri. Käänteisesti kunnioituksen puute synnyttää muutosvastarintaa silloinkin, kun muutosta sinänsä ei vastusteta.

5. Kannusta

Jokainen meistä tarvitsee hyvää palautetta ja kannustusta. Kaikkein eniten silloin, kun olemme peloissamme tai koemme epäonnistuneemme. Kannustaminen nouseekin erityiseen arvoon muutostilanteessa. Ihmisten pelkojen väheksyminen tai turhautuminen muutoksen sisäistämisen hitauteen eivät edistä muutosta. Kannustaminen, rohkaiseminen ja ihmisten vahvuuksiin keskittyminen luovat luottamusta siihen, että muutoksesta voi seurata yksilön kannalta jotain hyvää.

Kannustamisen yksinkertaisin muoto on sanoa kiitos. Kiitoksen saaminen luo onnistumisen kokemuksia virittäen mieltä vastaanottamaan muutokset vastaan myönteisemmin ja onnistumaan työssä paremmin.


Kirjoittaja Kristiina Lindh on Tiistai-klubin jäsen, joka työskentelee OP-ryhmän markkinoinnissa tiimipäällikkönä ja valmentavana esimiehenä. Hän syttyy työntekijöiden onnellisuuden merkityksestä liiketoiminnan kasvattamisessa, sisältöjen roolista odotukset ylittävissä asiakaskokemuksissa ja digin moninaisista mahdollisuuksista. Kristiina uskoo, että muutos on mahdollisuus ja menestyksen ytimessä ovat hyvinvoivat ihmiset.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *