Pue alushousut väärinpäin, jos jännittää

Työelämän muuttuessa yrittäjämäisemmäksi ja enemmän oma-aloitteisuutta vaativaksi kulminoituvat tulevaisuuden työelämätaidot henkisiin ominaisuuksiin ja ympäristön muutokseen sopeutumiseen. Kuinka kestät painetta työtehtävien vaihtuessa tai kuinka omaksut yrityksen uudet toimintatavat tai toiminnan painopisteen vaihtumisen. Menestyäksesi työssäsi sinun on valmistauduttava jokaiseen kohtaamiseen ja tehtävään huippu-urheilijan tavoin. Ei enää riitä, että menet työpaikalle, vaan töihin tullaan tekemään töitä. Siinä on suuri fundamentaalinen ero. Kokeile vaikka – sano puolisollesi kotoa lähtiessäsi ”tänään menen tekemään töitä” sen sijaan, että sanoisit ”mä lähden nyt työpaikalle”.

Huippu-urheilijan rutiineissa on työelämään paljon sovellettavaa, mutta keskityn tässä kirjoituksessa yhteen eli jännityksen hallintaan. Kuvittele mielessäsi seuraava tilanne:

Tänään on iso päivä. Olet uurastanut pitkään tämän päivän eteen ja olet vastuussa joukolle, jonka edessä joudut esiintymään tai esittelemään työsi tulokset. Tiedät valmistautuneesi huolella, mutta silti mieleesi juolahtaa ajatus: Mitä jos kaikki meneekin pieleen? Tunnet kuinka sykkeesi alkaa nousta, kätesi hikoilevat ja kertaat mielessäsi kerta toisensa jälkeen sanoja, joita aiot sanoa. Hetki lähestyy ja kohtaat yleisösi. Alat epäilemään itseäsi. Sykkeesi nousee entisestään.

Tiedätkö tunteen? Tunnetko juuri nyt epämukavan olon, joka valtaa kehosi, kun edes kuvittelet tilanteen? Pysyttele hetki tässä tunteessa ja piirrä mieleesi kierroslukumittari. Se voi näyttää samalta kuin autossa tai se voi olla jonkinlainen palkki, joka nousee kierrosten lisääntyessä. Kuvittele, miltä kierroslukumittari näyttää nyt, kun olosi tuntuu epämiellyttävältä. Kuvittele, kuinka paljon mittarissasi on kierroksia ja ala mielessäsi vähentää kierroksia mittaristasi. Tuntuuko olotilasi erilaiselta?

Tämä on ensimmäinen työkalu, jonka sinulle annan. Kierroslukumittari. Maailman yksinkertaisinta, mutta se tehoaa – joskin mielikuvaharjoituksiakin on harjoiteltava ja löydettävä itselle sopivat työkalut. Urheilussa taikaluku on 10 000 toistoa. Niin monta kertaa sinun tulee suorittaa uusi liike ennen kun alat hallita liikeradan ja sama koskee henkisiä taitoja. Seuraavalla kerralla, kun olet tilanteessa, jossa tunnet kierrostesi nousevan, palauta mieleesi oma kierroslukumittarisi ja lähde ajatuksissasi laskemaan kierroksia. Toista tämä 10 000 kertaa.

Keskustelin jännityksen hallinnasta puolisoni kanssa, joka pelaa ammatikseen golfia. Golf on laji, jossa tiukan paikan tullen oman mielen hallinta näyttelee jopa suurempaa roolia kuin lajitaidot. Hän suhtautuu jännityksen samalla tavalla kuin minä: Jokainen meistä jännittää, joten mitä hyötyä on jäädä kiinni ajatukseen? Joka turnauksen ensimmäinen lyönti jännittää. Ehkä useamman väylänkin ensimmäinen lyönti jännittää. Mutta niin jännttää seuraavanakin tulevaa pelaajaa. Eikö ole helpottavaa ajatella, että olet samassa tilanteessa muiden kanssa ja todennäköisesti sinä et edes ole se, joka jännittää eniten. Hän totesi huolettomasti: ”Totta kai jännittää, mutta mitä sitten? Sitten kun olen avannut pari väylää, niin kyllä se siitä lähtee aina rullaamaan. Kyllä mä sen tiedän jo siinä vaiheessa vaikka jännittää.” Kyllä sinunkin esityksesi lähtee rullaamaan, kun opit laskemaan kierroksiasi.

Puolisoni on pelannut golfia pienestä asti, joten hän ei osannut nimetä tätä kirjoitusta varten yhtä työkalua, jota käyttäisi jännityksen hallintaan (voit olla varma, että yritin kovasti puristaa sinulle jotain tietoja!) On kuitenkin muistettava, että hän on harjoitellut ja kilpaillut koko pienen ikänsä ja jännityksen hallinta onnistuu jo ilman tietoisia työkaluja. Jokaisessa kilpailussa hän on lajitaitojensa lisäksi harjoitellut huomaamattaan myös jännityksen hallintaa. Sivustakatsojan silmin, minun mielestäni, yksi osa sitä ovat rutiinit. Kilpailupäivinä hän aloittaa aamunsa jotakuinkin samalla tavalla syöden tietyn tyyppisen aamiaisen ja lämmittelyalueella hän lyö mailoillaan tietyssä järjestyksessä käyden kaikki tarvittavat lyönnit läpi. Hänen olonsa on rento, sillä näin hän on toiminut tuhansia kertoja ennenkin. Kuinka monella meistä on tietoisia suorituksen parantamiseen tähtääviä rutiineja työeämässään? Varmasti kohtaat työssäsi tilanteita, joissa joudut vakuuttamaan toisen henkilön puolellesi, joudut tekemään vaikutuksen tai myymään omaa osaamistasi ja tuotteitasi. Jos mieltäsi rauhoittaa pukea alushousut väärinpäin aina esiintymiseen tai vaikka työhaastatteluun mennessäsi, niin mitä sitten? Kehoitan sinua jatkamaan ja luomaan rutiineja, joka tuntuvat turvallisilta ja rauhoittavat mieltäsi.

Et sinä ole sen kovempi jännittämään kuin kukaan muukaan. Et ehkä vain ole löytänyt itsellesi sopivia työkaluja, joten tässä vielä yksi. Aiemmin lukemassasi mielikuvaharjoituksessa tunsit kuinka epämiellyttävä tilanne sai sykkeesi nousemaan, ja kun syke nousee, hengityksesi kiihtyy. Näin ollen, ennen jännittävää tilannetta, laita sormi toiseen sieraimeesi. Enää et pysty hengittämään pinnallisesti, vaan joudut väkisin hengittämään pitkään ja rauhallisesti, kun toinen sieraimesi on tukittuna. Sykkeesi laskee ja kehosi rauhoittuu. Tämä rauhoittaa myös mielen, etkä taatusti voi olla huvittumatta siitä mitä juuri tällä hetkellä seisoskelet tekemässä esiripun takana. Hymy rentouttaa. Haluan vielä korostaa, että älä tee tätä harjoitusta yleisösi tai etenkään työhaastattelijan edessä. 🙂


Joanna Purosto on Tiistai-klubin jäsen ja hän toimii Myynnin ja markkinoinnin ammattilaiset MMA:ssa Nuorisoasiamiehenä. Hän on lopettanut aktiivisen kilpaurheilu-uransa cheerleadingin parissa, mutta käteen ovat jääneet muun muassa Suomen, Pohjoismaiden sekä Euroopan mestaruudet.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *