Osaatko digin, mikä on markkina-arvosi?

Tapaan työssäni paljon ihmisiä, jotka nopea digitalisaatio on yllättänyt. Näiden henkilöiden työnkuvaan kuuluu usein yrityksen liiketoiminnan johtaminen, viestintä tai markkinointi. He ovat tottuneet toimimaan perinteisissä kanavissa, perinteisillä tavoilla. He ovat loistavia siinä.

Digin tuleminen on aiheuttanut sen, että heidän työnkuvaansa kuuluu paljon siihen liittyviä asioita, jotka pitäisi hanskata myös. Siinä alkavatkin osaamisen suhteen vaikeudet.

Kun Tiistai-klubi vieraili MPS:llä mentorointi-illassa, jäi sieltä erityisesti yksi viesti resonoimaan.

Varmista, että sinulla on markkinakelpoista osaamista.

 

Jäin pohtimaan sitä: digitalisaation myötä esimerkiksi markkinointipäälliköt joutuvat hanskaamaan perinteisten markkinointitapojen lisäksi – tai sijaan –uusia tapoja tehdä, uusia kanavia ja uusia toimintamalleja. Jos oma asenne on kielteinen tai vaikkapa yrityksen johdon tuki digitalisaatioon riittämätön, digiosaaminen ei kartu. Kuitenkin kaikki viestintä-, markkinointi-, myynti- ja liiketoiminnan johtavat ihmiset tarvitsevat sitä.

Miten osaamisen kartuttaminen ja Tiistai-klubin sydäntä lähellä oleva verkostoituminen sitten liittyvät toisiinsa? Uskon ensinnäkin, että jokaisella asiantuntijalla ja johtajalla on velvollisuus käyttää aikaansa uuden oppimiseen. Jos tänä päivänä paahtaa vuodenkin niin, ettei töiltään muka ehdi käymään missään oppimassa uutta, osaaminen ei pian ole markkinakelpoista.

Toiseksi uskon, että mikään koulutus tai seminaari ei pelkästään riitä osaamisen kartuttamiseen, vaan verkostoituminen on yksi parhaista keinoista oppia ja kuulla viimeisimmät alan jutut. Verkostoistasi opit myös, miten joku toimii käytännössä. Seminaareissa tai koulutuksissa mennään harvoin niin syvälle.

Illan toinen tärkeä lause oli:

Todenna kehittymisesi.

 

Markkinointipäällikkönä toimiva ystäväni Tiistai-klubilta kertoi tuplanneensa yrityksen verkkosivuston kävijät vuodessa sinnikkäällä, nollabudjetin sisältömarkkinoinnilla. Arvatkaa, kehotinko häntä paitsi ottamaan asian itselleen palautteena, myös kirjaamaan saavutuksen CV:hen.

Oman osaamisen todentaminen mittaamalla ja monetisoimalla tulokset on ensiarvoisen tärkeää kehittymistä ja oman markkina-arvon kasvattamista.

Kirjoittaja Suvi Johansson on naisten ammattiverkosto Tiistaiklubin
hallituksen puheenjohtaja sekä Tulos Helsingin operatiivinen johtaja
ja osakas. Suvin erityisosaamisalueena ovat markkinointi, viestintä ja
myynti verkkomaailmassa. Hän uskoo verkostojen voimaan hyvän
työelämän edistäjänä.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *