Toimitusjohtaja, joko sinulla on oma digimentori?

Digiosaaminen tai paremminkin sen puute puhuttaa. Digiosaamisen tärkeydestä ovat ihan viime aikoina kirjoittaneet muun muassa Digitalistit (#digitalist) ja Susanna Paloheimo Markkinointiväki epämukavuusalueella.

Yrityksen johdon, ja erityisesti toimitusjohtajan, on ensiarvoisen tärkeää ymmärtää digitalisaation tuomat liiketoiminnan mahdollisuudet kaikessa laajuudessaan. Mahdollisuuksien näkemiseksi on hyvä hankkia lähelle henkilö, joka on digissä kuin kala vedessä. Siis digimentori.

Käänteismentoroinnissa ”hierarkiassa kokemattomampi henkilö ottaa ensisijaisesti mentorin roolin” (Ristikangas, Clutterbuck, Manner: Jokainen tarvitsee mentorin). Käänteismentorointi on loistava tapa hyödyntää asiantuntijan tai johtajan digiosaamista. Toimitusjohtajan ei tarvitse itse ehtiä perehtymään kaikkiin digibisneksen osa-alueisiin tai kokeilemaan kaikkia digikikkuloita. Kuitenkin käänteismentoroinnin avulla hän saa tarpeeksi syvää näkökulmaa uusiin asioihin ja digin tuomiin mahdollisuuksiin liiketoiminnassa. Digimentori puolestaan saa tukea oman digiosaamisen kehittämiseen sekä muihin asiantuntija- tai johtamistaitoihin.

Milloin saamme ensimmäisen, virallisen digimentorointiohjelman tähän maahan?

Tiistai-klubin vuosi 2015 on osaamisen jakamisen vuosi. Jos yrityksestäsi ei löydy omaa digimentoria, ole yhteydessä. Tiistai-klubi on parinsadan markkinoinnin, myynnin ja viestinnän ammattilaisnaisen verkosto. Meillä on digiosaamista ja -näkemystä myös muille jakaa.

Kirjoittaja Suvi Johansson on naisten ammattiverkosto Tiistaiklubin hallituksen puheenjohtaja sekä Tulos Helsingin operatiivinen johtaja
ja osakas. Suvin erityisosaamisalueena ovat markkinointi, viestintä ja
myynti verkkomaailmassa. Hän uskoo verkostojen voimaan hyvän
työelämän edistäjänä.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *