Naisjohtajuus tulee mullistumaan sosiaalisen median kautta

Sosiaalisesta mediasta saattaa muodostua seuraavan viiden vuoden aikana suurin yksittäinen naisjohtajuutta edistävä tekijä. Somen avulla naiset puhkaisevat viimeisenkin johtajuuden lasikaton. Somessa ei ole ”hyväveli -järjestelmää” ja sen avoimuus tarjoaa hyvän johtajabrändin rakennusalustan ja tasa-arvoiset vuorovaikutuksen mahdollisuudet. Harva nainen kuitenkaan hyödyntää somen täyttä potentiaalia johtajauransa edistämiseksi. Nyt kannattaisi toimia.

Sosiaalinen media on lähes unohdettu naisjohtajuuskeskustelusta. Luultavasti viiden vuoden kuluttua ei johtopaikoille ole asiaa, ellei ole aidosti olemassa myös somessa. Digimaailma ja fyysinen maailma kohtaavat ja päättäjien on tärkeää elää monikanavaisesti ymmärtääkseen niihin liittyvää päätöksentekoa.

Jokainen johtaja on itsessään media, joka kommunikoi arvojaan, johtamisteesejään ja tavoitteitaan valitsemissaan kanavissa. Jos aikaisemmin johtajalle riitivät face-to-face, puhelin ja sähköposti, nykyisin iso osa myös johtamisen vuorovaikutuksesta tapahtuu digitaalisissa kanavissa.

Jos olet ulkopuolella, jätät ison osan johtajuuden potentiaalista käyttämättä. Johtajiksi tähtääville tärkeimmät some-kanavat ovat edelleen LinkedIn ja Twitter.

5 huomionarvoista sosiaalisen median naisjohtajuutta edistävää tekijää:

  1. Somessa ei ole ”hyväveliverkostoja” vaan se luo tasa-arvoisen mahdollisuuden vuorovaikutukseen ja verkostoitumiseen monipuolisten sidosryhmien kanssa.
  2. Somessa voi vaikuttaa myös ajasta ja paikasta riippumattomasti, mikä on paremmin yhdistettävissä perinteiseen perhe-elämään ja matkustamishaasteisiin.
  3. Somessa voi luoda luottamusta tuomalla esiin leadership-johtajuutta ja viestiä itselle merkityksellisiä arvoja, tavoitteita, visiota sekä innostusta – ja saada seuraajia viestilleen.
  4. Oman aktiivisuuden merkitys johtajarekrytoinneissa kasvaa, ja some tarjoaa erinomaiset mahdollisuudet johtamisosaamisen markkinointiin aika- ja kustannustehokkaasti.
  5. Somea ei monikanavaisesti hyödynnä vielä monikaan suomalainen naisjohtaja – siellä on johtajuustyhjiö ja vielä paalupaikka tarjottimella.

Suomessa vain kourallinen päättäjistä elää aidosti digimaailmassa, heistäkin valtaosa on miehiä. Kannustankin naisia ottamaan johtajuuden omiin käsiin. Somessa tarvitaan uusia kommunikointitaitoja ja sen avoimuus tukee niitä tekijöitä, jotka koetaan perinteisesti naisten vahvuuksiksi.
Tulemme jo muutaman vuoden sisällä näkemään huippupaikoille edenneitä johtajanaisia, joiden urakehitys on edistynyt merkittävästi somen avulla. Myös johtajarekrytoinneissa tullaan kiinnittämään huomiota johtajakandidaattien LinkedIn-verkostoihin sekä Twitter-seuraajiin. Johtaja tarvitsee ajatuksilleen seuraajia ja siihen some antaa perinteisen vuorovaikutuksen lisäksi oivat mahdollisuudet. Nyt on vielä paalupaikka naisjohtajuuden osalta somessa tarjolla – ota se vastaan!

Voit seurata suomalaisia päättäjiä täällä: Suomalaisia johtajia Twitterissä

Menestyksellistä johtajuutta!

Jukka Saksi


Kirjoittaja on Spindoctorin Managing Partner ja johdon konsultti. Hän on Suomen johtavia monikanavaisen somen ja strategisen johtamisen yhdistelmän osaajia. Jukka on työskennellyt johtamistehtävissä 15 vuoden ajan viidellä toimialalla ja väitellyt tohtoriksi johtamisen murroksesta. Jukka Saksin Twitter ja LinkedIn –profiilit.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *