Hissipuhe – miten tehdä hyvä ensivaikutelma ja kiteyttää oma osaaminen?

Hissipuhe on lyhyt ja ytimekäs esittely itsestä, omasta osaamisestaan, edustamastaan palvelusta tai tuotteesta. Nykypäivänä se on tarpeen myös työnhaun kilpailluilla markkinoilla, kun perinteinen työnhaku on muuttunut itsensä markkinoinniksi. Oma osaaminen on myytävä tuote, joka kannattaa brändätä huolella.

Mistä hyvä hissipuhe koostuu?

  • Hyvän hissipuheen kesto on noin 60–90 sekuntia. Paperilla se on 2–3 lausetta.
  • Puheen on syytä henkiä aitoa kuulijoihin tarttuvaa motivaatiota ja innostusta niin, että kuulija kiinnostuu ja haluaa tutustua siihen tarkemmin.
  • Koukuttavasta tarinasta. Tarinat viihdyttävät ja opettavat.
  • Muutamasta mielenkiintoa herättävästä avainkohdasta. Älä yritä mahduttaa kaikkea osaamistasi ensimmäiseen minuuttiin.
  • Mieti miten voit auttaa ihmisiä tai yrityksiä? Miten sinä ratkaisisit asiakkaan ongelman?
  • Mieti mikä on päämääräsi tai tavoitteesi? Mihin haluat hissipuheellasi vaikuttaa?
  • Päätä puheesi kysymykseen kuulijalle ja avaa ovi keskustelulle.

Kun puhe on kirjoitettu, hiottu ja kiteytetty, se pitää harjoitella – mieluiten videolle – ja kuunnella useaan kertaan. Hissipuhe voi olla helpompi pitää ensin tutuille. Pyydä heiltä kommentteja: mikä oli hyvää ja mikä jäi epäselväksi. Ennen kaikkea hissipuhetta ei lueta eikä oikeastaan edes ’pidetä’, vaan kysymys on luontevasta tarinankerronnasta. Spontaanius vaatii hyvää valmistelua ja paljon harjoittelua!

Hissipuhettaan pääsee treenaamaan hauskalla tavalla Tiistai-klubin suositussa Business Speed Dating -tapahtumassa joka syksy ja kevät. Ilmoitamme seuraavasta BSD-illasta klubin tapahtumasivuilla ja some-kanavissamme. Stay tuned!


Kirjoittaja Katja Saarimäki on Tiistai-klubin hallituksen jäsentoimintavastaava, joka innostuu helposti uusista ilmiöistä ja työskentelee luovana suunnittelijana valokuvausalan yrityksessä. Katjalle on tärkeää laadukas visuaalinen viestintä, verkostoituminen sekä yhdessä tekemisen meininki.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *